Close

Review

Melancholia @ Holland Festival

Aan het Holland Festival valt als Amsterdammer deze weken niet te ontkomen, en dus sprak ik met HF Young over het grootste theaterfestival van Nederland en wie daar op af komt, de voorstellingen waar we naar uitkijken en over de somberheid van de jeugd; het thema van de muzikale voorstelling Melancholia afgelopen week in het Muziekgebouw. Barokmuziek én selfies makende jongeren is wat me te wachten stond.

IMG_5795

HF staat voor Holland Festival

Melancholia is onderdeel van het Holland Festival, dat al sinds 1947 wereldberoemde kunstenaars naar Amsterdam brengt, en wil vernieuwen en experimenteren. Ondertussen is HF uitgegroeid tot een festival met wel 45 verschillende, grensoverschrijdende voorstellingen op meerdere plekken in de stad. Zo kon je dit festival de klassieker Nelken van Pina Bausch, een concert van The Syrian National Orchestra en voorstellingen van Nederlands acteurscollectief Wunderbaum bewonderen.

 Eines Tages, baby

Van alle voorstellingen trok Melancholia mij meteen aan. Melancholia is namelijk geïnspireerd op een gedicht en youtube-hit van slamster Julia Engelmann waarin ze de futloosheid beschrijft van een generatie die alles kan, maar niks hoeft. ‘Eines Tages, baby, werden wir alt sein und an all die Geschichten denken, die wir hätten erzählen können’. Maakt dit ons melancholisch, vraagt regisseur Sebastian Nübling zich af, en heeft die melancholie ook positieve kanten? Het resultaat is een prachtig en eigenzinnig samenspel van een barokorkest en een groep jongeren, die zich gefrustreerd, selfies makend en doelloos over het podium bewegen.

Melancholie een kwelling of inspiratiebron?

Ik ga er heen in de hoop niet ál te depressief de zaal weer uit te lopen. Maar al gauw laat ik die hoop varen, als de barokmuziek (onder andere van Monteverdi) en het weemoedige operagezang me meesleuren in Nüblings schitterende stuk over het innerlijk leiden. Op het podium staat alleen de lichtgevende tekst ‘meditations sur ma mort future’ , en de toon is gezet. Toch gaat de voorstelling over de schoonheid van het leiden en de eventuele positieve kanten van melancholie. Want de sombere liederen zijn bovenal troostrijk en verheffend. Na afloop ben ik bedwelmd door de melancholie, maar ook geïnspireerd en bewust van alle mogelijkheden die ik bezit en de verhalen die ik later zal vertellen.

meditations

Publiek

Hoewel er twintig jongeren op het podium staan, ben ik de enige jongere in het publiek. Dat is jammer, want het stuk is juist zo herkenbaar en relevant voor onze generatie. Misschien schrikt de barokmuziek af en opera is waarschijnlijk niet zo populair onder jongeren. Toch vond ik de muziek van de klavecimbel prachtig en bijzonder verrassend, iets wat je nergens anders meer hoort. Voor de meeste voorstellingen op het Holland Festival geldt dan ook: laat je verrassen!

HF Young

Om een gemengder publiek te trekken is HF Young in het leven geroepen. Zij hebben een aantal voorstellingen gekozen die voor een klein prijsje door ‘jongere’ bezoekers (tot 39) kunnen worden bekeken. Daarbij wordt er iets meer verdieping aan de voorstellingen gegeven door een inleidend praatje en een drankje achteraf. Niet speciaal bedoeld voor jongeren en studenten, wel een goed initiatief.

Het Holland Festival is dit weekend nog te bezoeken, tot 26 juni en volgend jaar natuurlijk weer. Op deze site vind je alle nodig informatie, kaartjes zijn 18 euro voor CJP/studenten. Nog aan te raden zijn de proms die plaatsvinden in het concertgebouw. Zes concerten van top artiesten op één dag, voor maar tien euro (per voorstelling).

 

 

 

 

 

 

 

Reacties

Nog geen reacties

Gepost op 18 juni door:

Event

Nina Gribling

Hola! Ik ben Nina en vier mijn laatste jaar op het Barlaeus hier in Amsterdam. Daarna ga ik een bescheiden poging doen om op de een of andere manier een steentje bij te dragen aan het verbeteren van de wereld. Bij de PIT zit ik bij de eventcrew en presenteer ik af en toe filmpjes. Maar daarnaast ben ik uren zoet met het lezen van een veel te dik boek.

Posts
Nina
Gribling